Celem projektu „e-Mocni” było zwiększenie umiejętności korzystania z Internetu, w tym z e-usług publicznych, ponad 14 000 mieszkańców w 125 gminach w całej Polsce, w większości poniżej 20 tys. mieszkańców.
160
trenerów lokalnych
125
gmin
17010
mieszkańców zwiększyło kompetencje cyfrowe
W ramach projektu szkoliliśmy osoby, które dotychczas nie korzystały z możliwości, jakie dają nowe technologie. Oferowaliśmy im szkolenia stacjonarne i szkolenia online, które odnosiły się do wiedzy i umiejętności określonych w „Ramowym katalogu kompetencji cyfrowych” [plik do pobrania]. Dzięki temu mieli okazję nauczenia się, jak korzystać z technologii na co dzień i jak wykorzystywać je w dbaniu o swoje zdrowie, finanse czy edukację, rozwój zawodowy, a nawet życie duchowe, relacje z bliskimi czy hobby.
Wspieraliśmy też tworzenie gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej osób dorosłych, złożone z lokalnych instytucji i organizacji. Publikujemy listę gmin uczestniczących w projekcie e-Mocni – plik do pobrania.
Czas realizacji
grudzień 2016 – grudzień 2019
Współfinansowanie
Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”)
Budżet
Ponad 15,7 mln zł, w tym dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej: ponad 14 mln złotych.
Szkolenia stacjonarne
W szkoleniach stacjonarnych wzięło udział 17 266 uczestników, w tym 1 401 osób z niepełnosprawnościami i 385 osób z niepełnosprawnościami ze specjalnymi potrzebami szkoleniowymi (np. niedowidzące, niewidome, niedosłyszące lub głuche). Certyfikaty, potwierdzające wzrost kompetencji cyfrowych, otrzymało 92% uczestników szkoleń. W zależności od potrzeb cykl szkoleń dla danej osoby trwał od 6 do 44 godzin.
Mieszkańcom zaoferowano ponad 100 tematów szkoleń, pogrupowanych w 9 obszarach tematycznych, np. edukacja, praca, finanse czy relacje z bliskimi. Najbardziej popularne szkolenia (każde zrealizowane ponad 100 razy) to (w nawiasie nazwa obszaru tematycznego):
- Obsługa e-konta (Finanse),
- Oferta kulturalna w Internecie (Odpoczynek i hobby),
- Portale społecznościowe na przykładzie Facebooka (Relacje z bliskimi),
- Gdzie się leczyć? (Zdrowie),
- Źródła rozrywki w sieci (Odpoczynek i hobby),
- Wyszukuj informacje w sieci zapisuj je, notuj – wyszukiwarka Google, Dysk Google, dokumenty Google (Sprawy codzienne),
- Leki – gdzie kupować, refundacja i interakcje (Zdrowie).
Ponadto, bardzo popularny był także cykl 3 szkoleń „Pierwsze kroki z komputerem” (Uruchamiam komputer, Serfuję po Internecie, Zakładam skrzynkę mailową).
Najbardziej popularne szkolenia w poszczególnych obszarach to:
- Obsługa e-konta (Finanse) – zrealizowane 124 razy,
- Oferta kulturalna w Internecie (Odpoczynek i hobby) – zrealizowane 123 razy,
- Portale społecznościowe na przykładzie Facebooka (Relacje z bliskimi) – zrealizowane 120 razy,
- Gdzie się leczyć? (Zdrowie) – zrealizowane 119 razy,
- Uruchamiam komputer (Edukacja) – zrealizowane 115 razy,
- Wyszukuj informacje w sieci zapisuj je, notuj – wyszukiwarka Google, Dysk Google, dokumenty Google (Sprawy codzienne) – zrealizowane 113 razy,
- E-obywatel rusza na platformę. Podstawy e-PUAP (Zaangażowanie obywatelskie) – zrealizowane 84 razy,
- Mój rozwój moją inwestycją – jak podnieść kwalifikacje zawodowe przez internet? (Praca i rozwój zawodowy) – zrealizowane 69 razy,
- Moja pielgrzymka (Religia i potrzeby duchowe) – zrealizowane 28 razy.
Najbardziej liczną grupą wiekową, która wzięła udział w szkoleniach stacjonarnych, były osoby w wieku 44-64.
Gminą, w której zostało przeszkolonych najwięcej osób, była Kazimierza Wielka (województwo świętokrzyskie): 584 osób. Szkolenia były realizowane w gminnych bibliotekach publicznych, domach kultury, szkołach, salach urzędów gmin czy też innych miejscach wyposażonych w sprzęt komputerowy z dostępem do internetu (np. świetlicach wiejskich).
Szkolenia online
Mieszkańcy gmin, którzy nie mogli wziąć udziału w szkoleniach stacjonarnych, mogli brać udział w szkoleniach online, do wyboru z 22 szkoleń pogrupowanych w 9 obszarów tematycznych, trwających od 1 do 7 godzin (średnio 3,5 godziny).
W każdym z obszarów było dostępnych od 1 do 5 szkoleń o różnym stopniu zaawansowania i różnorodności materiałów online. Treści szkolenia prezentowane były w 4 formach: nagrań webinariów, nagrań krótkich filmików instruktażowych, prezentacji oraz dokumentów tekstowych. Z uwagi na udział w projekcie osób głuchych, nagrania oraz dłuższe teksty dodatkowo posiadały nagrane tłumaczenie w PJM (polskim języku migowym). Wszystkie szkolenia online spełniały standard WCAG 2.0 AA.
Łącznie, w szkoleniach online wzięło udział 1165 uczestników z 84 gmin. W okresie udziału danej gminy w projekcie szkolenia (w wymiarze minimum 7 godzin) ukończyło 1087 osób.
Najpopularniejsze szkolenia (biorąc pod uwagę 2882 szkolenia zakończone zdanym testem) to były „E-recepta” (498 certyfikatów), „Zdobywanie nowych kwalifikacji i uczenie się przez internet” (213 certyfikatów), „Podnoszenie kwalifikacji zawodowych/ rozwój zawodowy” (208 certyfikatów), „Zaspakajanie potrzeb duchowych i religijnych (194 certyfikaty) oraz „Znajdowanie pracy” (159 certyfikatów).
Gminne partnerstwa na rzecz edukacji cyfrowej
Każda gmina uczestnicząca w projekcie otrzymała wsparcie od regionalnego animatora partnerstw w tworzeniu gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej. Zadaniem partnerstwa było dotarcie z ofertą szkoleniową do mieszkańców i przygotowanie rekomendacji do strategii rozwoju edukacji cyfrowej w gminach. Animator wspierał gminy w analizie sytuacji, stworzeniu charakterystyki gminy, mapy potencjału i zasobów, w tym potencjalnych i już współpracujących partnerów, oraz wypracowaniu rekomendacji. Więcej informacji o metodologii i roli gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej: podręcznik „Mocni w partnerstwie” – plik do pobrania oraz cykl 8 webinariów na kanale projektu w serwisie YouTube.
Do końca realizacji projektu partnerstwa powstały w 120 gminach (w tymi kilkanaście sformalizowanych, z umową partnerską).
„Wnioski i rekomendacje z tworzenia i funkcjonowania gminnych partnerstw na rzecz edukacji cyfrowej” – plik do pobrania.
![](https://e-mocni.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/052.jpg)
Partnerzy projektu
![](https://e-mocni.org.pl/wp-content/uploads/2019/11/fundacja-aktywizacja.png)
Fundacja Aktywizacja (Partner Wiodący)
Fundacja Aktywizacja od 25 lat zajmuje się edukacją i aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych ze wszystkimi rodzajami i stopniami niepełnosprawności, niezależnie od ich profilu zawodowego, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Od 2007 roku prowadzi działania związane z integracją i aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych na terenach wsi i małych miast. Fundacja jest organizacją pozarządową, która prowadzi Agencję Zatrudnienia oraz Agencję Doradztwa Personalnego. Posiada także status organizacji pożytku publicznego (OPP).
![](https://e-mocni.org.pl/wp-content/uploads/2019/11/frsi.png)
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego posiada bogate doświadczenie w realizacji ogólnopolskich projektów dotyczących roli technologii w rozwoju lokalnym. Jest realizatorem Programu Rozwoju Bibliotek – przedsięwzięcia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, które w latach w latach 2009-2015 było wspierane ze środków Fundacji Billa i Melindy. Ponad 3.800 bibliotek z małych miejscowości zostało wyposażonych w komputery, tablety, laptopy czy drukarki, a bibliotekarze przeszli cykl szkoleń przygotowujących ich do prowadzenia działań w bibliotekach w nowoczesny sposób, we współpracy z lokalnymi organizacjami i instytucjami. FRSI prowadzi także inne projekty skierowane do bibliotek, organizacji pozarządowych czy szkół, m.in. „Link do przyszłości”, „O finansach w… bibliotece”, „Sektor 3.0”, “Misja: programowanie – podregion ciechanowski” czy “Mobolab – roboty i tablety w Twojej szkole”.
![](https://e-mocni.org.pl/wp-content/uploads/2019/11/PZG-ODDZIAL_LODZKI-01.png)
Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki
Oddział Łódzki Polskiego Związku Głuchych prowadzi działania na rzecz wyrównywania szans osób głuchych w pełnoprawnym uczestnictwie we wszystkich obszarach życia poprzez realizację działań stałych i projektowych z zakresu spraw społeczno-zawodowych, edukacyjnych i kulturalnych. Na przestrzeni ostatnich kilku lat realizował działania ukierunkowane na aktywizację zawodową młodzieży i osób dorosłych m.in. trzy edycje projektu “4 Kroki”, w których uczestniczyło łącznie ponad 3000 osób głuchych. W 2015 roku rozpoczął realizację projektu „W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych” mającego na celu wypracowanie rekomendacji do wprowadzenia edukacji dwujęzycznej w Polsce. Stworzył usługę tłumaczeń online Wideotłumacz, dzięki której w kilkudziesięciu instytucjach w Polsce osoby głuche mogą być obsługiwane bez żadnych ograniczeń. Założył również spółdzielnię socjalną Fado, która od dwóch lat rozwija działalność w obszarze dostępności przestrzeni fizycznej i wirtualnej dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
![](https://e-mocni.org.pl/wp-content/uploads/2019/11/firr.png)
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (FIRR) wspiera osoby z niepełnosprawnościami, w szczególności osoby niewidome i słabowidzące. Podstawową misją Fundacji jest zapewnienie tym osobom równych praw i podmiotowości. FIRR zmienia prawo, wspiera szkoleniowo i doradczo osoby z niepełnosprawnościami w ich niezależnym życiu. Propaguje pełny udział w społeczeństwie, w tym włączającą edukację. Promuje stosowanie najnowszych technologii, które mogą zastąpić oczy czy ręce. Upowszechnia wiedzę o osobach z niepełnosprawnościami. Prowadzi tematyczne czasopismo i publikacje oraz portal i radio internetowe. Współpracuje z parlamentem, urzędami centralnymi, samorządami, uczelniami i pracodawcami, a także z podmiotami z zagranicy, w ramach projektów ponadnarodowych.