O prawach konsumenta dla młodszych i starszych, czyli co nowego na portalu prawakonsumenta.uokik.gov.pl?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 2015 roku prowadzi portal, poświęcony prawom konsumenta https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

Warto zapoznać się z nowościami opublikowanymi na portalu w roku 2018. Przedstawiamy trzy poradniki, które przydadzą się osobom w różnym wieku: dzieciom (rymowanki o podstawowych prawach konsumenta), młodzieży (o wyzwaniach przy wchodzeniu na rynek pracy) i osobom starszym (blaski i cienie sprzedaży bezpośredniej). Można korzystać z poradników samodzielnie, ale polecamy je także trenerom i trenerkom prowadzącym edukację finansową – do wykorzystania na zajęciach.

Co możemy znaleźć na portalu prowadzonym przez UOKiK?

  • informacje o prawach konsumenta i obowiązkach sprzedających, w tym prawa do informacji oraz do odstąpienia do umowy,
  • aktualne akty prawne, regulujące prawa konsumenta w Polsce i UE,
  • procedury składania reklamacji z tytułu rękojmi i gwarancji, wzory formularzy reklamacyjnych,
  • pomoc w rozwiązywaniu spraw indywidualnych konsumentów – numery telefonów, adresy e-mailowe instytucji,
  • poradniki, filmiki, schematy, pytania i odpowiedzi, słowniki, przydatne dla konsumentów.

 

Nowe poradniki (2018) na portalu prawakonsumenta.uokik.gov.pl:

  1. „Chodź, opowiem Ci bajeczkę” o prawach konsumenta – poradnik dla dzieci

– ale również dla rodziców, nauczycieli, bibliotekarzy oraz osób, które prowadzą zajęcia edukacyjne. Publikacja w formacie pdf – do wykorzystania w domu, szkole, bibliotece.

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/publikacje [sekcja Poradniki]

Bogato ilustrowana, atrakcyjna w odbiorze publikacja dla dzieci. W 30 rymowankach przekazane zostały najważniejsze zasady, które powinien znać każdy konsument. Zawarte w rymowankach wskazówki pozwolą uchronić się przed zagrożeniami i rozwiązać problemy, pojawiające się w czasie kupowania, zawierania umów, dokonywania zwrotu towaru w sklepie, zakupów na pokazach i w Internecie, reklamowania produktów czy usług.

  1. „Świadomie wchodzę w rynek finansowy” – poradnik dla młodzieży dotyczący wybranych zagadnień finansowych

Publikacja “Świadomie wchodzę w rynek finansowy” (Wrocław 2018) – do pobrania w formacie pdf, jest przeznaczona dla młodzieży. Może być wykorzystana w edukacji szkolnej i pozaszkolnej. Zawiera omówienie podstawowych zagadnień, związanych z rynkiem finansowym, zwłaszcza z kredytami, inwestycjami, ubezpieczeniami.

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/publikacje/ [sekcja Poradniki]

W publikacji w przystępny sposób zostały wyjaśnione pojęcia, związane z finansami, a autorzy zwracają uwagę na praktyczne problemy, z którymi młodzi ludzie mogą spotkać się w życiu codziennym. Szczególnie przydatne są wiadomości, zawarte w rozdziałach „Nie mam pieniędzy i co dalej? Czyli zaciąganie zobowiązań na rynku finansowym” oraz „Gdy pojawia się problem, czyli gdzie szukać pomocy w sprawach finansowych”. Część wiadomości wyróżniono graficznie w tabelach. Tabele z zielonym tłem zawierają ważne dla młodego konsumenta i bardzo przydatne informacje. Na czerwonym tle oznaczono zagrożenia, z którymi młody  człowiek może się spotkać na rynku, natomiast niebieskie tabelki zawierają informacje dotyczące podstaw prawnych.

  1. „Mam dla Państwa wyjątkową ofertę…, czyli jak nie dać się oszukać przez akwizytora”

Publikacja “Mam dla Państwa wyjątkową ofertę…, czyli jak nie dać się oszukać przez akwizytora” (Wrocław 2018), w formacie pdf została przygotowana w ramach przedsięwzięcia „Konsumenci seniorzy a sprzedaż bezpośrednia – prawa i zagrożenia”. Jest przeznaczona głównie dla seniorów, została napisana prostym i jasnym językiem. Zawiera słowniczek pojęć oraz dane adresowe instytucji wspierające konsumentów, których prawa zostały naruszone.

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/publikacje/ [sekcja Poradniki]

Poradnik zawiera podstawowe informacje dotyczące zawierania umów w formie pytań i odpowiedzi. Na podstawie przykładów z życia codziennego opisuje sposoby działania nieuczciwych sprzedawców. Przedstawia rady, dotyczące zachowania konsumenta w sytuacjach, gdy np. sprzedawcy telefonicznie proponują zawarcie umowy, kurierzy przywożą niezamówione przesyłki. Wiele informacji dotyczy prawa do odstąpienia od umowy, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, m. in. na pokazach. W poradniku zawarto też wiadomości o rynku finansowym, bezpiecznym pożyczaniu oraz wzory pism reklamacyjnych.

 

Opracowała Krystyna Brząkalik
Trenerka centralna w obszarze “Finanse”

Trenerka edukacji ekonomicznej i finansowej. Uczestniczyła w wielu projektach m. in. „Edukacja obywatelska w społeczeństwie demokratycznym”, „Ekonomia dla liderów”, „Lekcje z Polityką”, „Ekonomia na co dzień”, „Na własne konto”, „Polska w UE”. Jest autorką materiałów dydaktycznych i scenariuszy zajęć; współautorką programów nauczania i podręczników. Od 2011 roku współpracuje z FRSI w projekcie „O finansach… w bibliotece” jako ekspertka i trenerka.